Op een zaterdag in september stond het terrein naast De Wiekslag vol met jongeren. De eerste editie van het festival Young Noord Fest was een feit. Jongeren ontdekten hun DJ-skills, voetbaltalent en lieten hun creativiteit zien door kleding te customizen en genoten van de optredens van diverse artiesten.  

Het festival werd bedacht en mede georganiseerd door het jongerepanel van het Jongerenpunt Noord. Hun missie? Meer toffe activiteiten in én voor Noord! “We wilden de jongeren laten ervaren dat ze ook in Noord zelf een leuke tijd kunnen hebben. De jongeren die meedachten en meehielpen hebben hier zo veel van geleerd. Dat maakte het Young Noord Fest voor mij al een succes voordat het plaats vond”, aldus Cherryl van het Jongerenpunt. “Eerst waren de jongeren super sceptisch, zeiden ‘Jullie gaan het toch niet doorzetten’. Het idee voor een festival Young Noord Fest kwam op, omdat ze zoveel ideeën hadden. We hebben heel hard gelobbyd binnen de gemeente om het voor elkaar te krijgen. Het lukte! Mede door de middelen vanuit de Regio Deal, het Jongerenpunt en Aanpak Noord”.  

Bekijk hier de aftermovie van Young Noord Fest.

Jongeren maken zelf content 

Studio Vliering uit Noord werkte samen met de jongeren aan het design en gaf een kijkje achter de schermen van het maken van social media content. En jawel, de jongeren deden zelf de promotie! Nourhan, jongerenambassadeur en medebedenker van Young Noord Fest: “Het was een experience waar ik mijn hele leven wat aan zal hebben. We hebben vanaf het begin dingen bedacht samen met jongeren. En we hebben ze ook gewoon gedaan. Ik vond de workshop social media content maken leuk. Ik weet nu hoe ik van allerlei losse dingen één geheel kunt maken. Het is veel werk en nieuw voor mij. Alle posts op Instagram hebben we zelf gemaakt. Ik heb een creatieve kant van mijzelf ontdekt. En ik heb geleerd om mensen te benaderen om dingen voor elkaar te krijgen.” 

Samen met jongerenorganisaties 

De Dj’s en artiesten waren van en via Soundworks geregeld, ook een van de samenwerkingspartners van het jongerenfestival. “Zij hebben daar verstand van, zij weten wat jongeren leuk vinden en hebben het netwerk. We wilden juist de samenwerking met onze partners opzoeken. Ook organisaties als Festival Academy, DOCK en Jong+ Baas hebben bijgedragen aan dit festival”, vertelt Cherryl. 

Nog meer communicatie 

Claudinho, actief bij de Festival Academy, was standhouder tijdens het Young Noord Fest: “Het initiatief is fantastisch en de sfeer was laagdrempelig. Ik sprak met een moeder die zei dat ze haar zoon zeker had meegenomen als ze had geweten dat wij er waren”. Hij ziet ruimte voor meer communicatie naar de buurt om de doelgroep jongeren tussen de 16 en 26 jaar oud beter te bereiken. Toch kijkt hij terug op een geslaagde dag: “Het voelde echt als een community, en het was mooi om mensen uit verschillende hoeken bij elkaar te zien komen.” 

Volgend jaar weer? 

Mike, jongerenwerker bij DOCK, kijkt ook positief terug op de eerste editie van Young Noord Fest. Vooral de rol van het jongerenpanel in de organisatie waardeert hij: “Het was fijn dat het écht vanuit de jongeren kwam, dat zij konden bedenken wat zij op zo’n festival wilden zien.” Daarnaast ziet Mike dat het festival ook de samenwerkingspartners verbindt: “Zoiets organiseren met elkaar zorgt voor beter contact,” zegt hij. Om de impact te vergroten, pleit hij voor nauwere samenwerking met actieve wijkpartijen: “De energie die uit dit festival is gekomen, moeten we vasthouden en versterken.” Toch maakt hij zich zorgen over de toekomst: “Er gaat gebouwd worden op het huidige terrein. Als we van Young Noord Fest een jaarlijks evenement willen maken, moeten we op tijd duidelijkheid hebben over een toekomstige locatie.”